W piątek - 9 października 2015 - grupa uczniów z klas IV-VI Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Jaroszowie udała się na pierwszą swoją wycieczkę w tym roku szkolnym.

Głównym celem tej przyrodniczej wycieczki była obserwacja ptaków podczas jesiennych przelotów. Pierwszy etap wycieczki młodzi przyrodnicy pokonali autobusem. Już z okien autobusu udało nam się zaobserwować dużą grupę żurawi. Kilkadziesiąt sztuk tych przepięknych ptaków stała na polu przy drodze. Jak się potem dowiedzieliśmy od pana przewodnika, nie jest to widok dość często spotykany, więc mieliśmy dużo szczęścia.

Po dotarciu do miejscowości Ruda Sułowska uczniowie wraz z opiekunami przesiedli się na czekające już na nas 3 wozy konne wyposażone w lornetki do obserwacji. Następnie wjechaliśmy na teren rezerwatu „Stawy Milickie", aby tam obserwować tak charakterystyczne dla jesieni zjawisko.

W trakcie „Fotosafari”, w każdym z wozów towarzyszył uczniom przewodnik, który opowiadał o przeszłości i teraźniejszości Stawów Milickich - hodowli ryb oraz prowadził z nami obserwację ptaków. Oprócz żurawi udało nam się zaobserwować: gęsi gęgawe, czaple białe i siwe, łyski, krzyżówki, całe rodziny łabędzi wraz z małymi „brzydkimi kaczątkami". Od przewodnika dowiedzieliśmy się również, że wśród łabędzi możemy wyróżnić okazy nieme i krzykliwe. W czasie lotu, te pierwsze nie wydają żadnego dźwięku. Ich lot jest bezszelestny. Niektórzy z nas wypatrzyli także przez lornetkę orła bielika siedzącego wysoko na drzewie nad brzegiem jednego ze stawów. W trakcie podróży zrobiliśmy sobie krótką przerwę, aby konie mogły odpocząć, a my zrobić kilka pamiątkowych zdjęć. Bardzo żałujemy, że nasze aparaty fotograficzne nie miały tak dużego przybliżenia jak lornetki i nie udało się wykonać tak pięknych zdjęć ptaków, które można znaleźć np. w Internecie.

„Fotosafari” zakończyło się wizytą w skansenie, gdzie można zobaczyć tradycyjne narzędzia rybackie, ptaki, zwierzęta z Doliny Baryczy oraz duże akwarium z rybami słodkowodnymi.

Po krótkiej zabawie na pięknym drewnianym placu zabaw udaliśmy się do Krośnic Starych na przejażdżkę wyjątkową kolejką wąskotorową. W trakcie podróży Pan konduktor opowiadał o historii kolei wąskotorowej. Dowiedzieliśmy się, że kolej wąskotorowa to taka, która ma prześwit mniejszy niż normalny czyli 1435mm, a najwęższe prześwity mają koleje parkowe i ogrodowe dochodzące nawet do 241 i 127mm.

Po podróży kolejką udaliśmy się w drogę powrotną do Jaroszowa. Pomimo tego, że temperatura nie rozpieszczała nas, to w naszej pamięci pozostaną ciepłe wspomnienia mile spędzonych chwil w kontakcie z przyrodą. Opiekunami uczniów byli wychowawcy: Dorota Burzyńska, Bronisława Czapla i Zbigniew Miłek.